Viime sunnuntaina löysin kirpparilta pienen ompelukoneen. Ihan tavallinen Singerin koneen mutta normaalia konetta jonkin verran pienempi. Pakkohan se oli ostaa kun hintakin oli mielestäni kohtuullinen. Saattaa kuulostaa ihan tavalliselta ostokselta mutta mulle se ei sitä todellakaan ole. Sanoinkin että nukkekotiharrastus on saavuttanut huippunsa kun minä ostan ompelukoneen. Olen koko ikäni ollut puutyöihminen, koulussakin olin aina puutöissä rättikässän sijaan jos se vain oli mahdollista. En ole koskaan edes kutonut kokonaista sukkaa tai lapasta (yhden sukanvarren olen puolessa vuodessa saanut kudottua). No nyt kun olen toisissa blogeissa surffaillut ja katsellut mitä kaikkea kivaa kankaastakin saa nukkekotiin aikaiseksi, alkoi orastava kiinnostus pehmeisiin materiaaleihin. Saa nähdä mihin se vielä johtaa... Ompelukokeilut alkoivat tyttärelle tehdyllä hernepussilla ja kunnianhimoisesti seuraava juttu oli Marian ohjeella tehty patakinnas. Ensimmäinen yritys tyrehtyi kankaan rispaamiseen. Oli pakko mennä askartelukauppaan ostamaan rispaantumisenestoainetta. Toinen yritys kariutui huonoon ompelutaitoon (ei osuneet palaset niin kohdakkain että olisi ommel läpäissyt molemmat palaset). No kolmas kerta toden sanoo:

903893.jpg

Tästä puuttuu vielä reunaa siistivä nauha. Mulla ei ole sopivaa liimaa ennekuin pääsen ensi perjantaina Forssaan ostoksille :) En viitsi erikeeperillä tärvellä noin suuren vaivan tuotosta. Forssasta toivottavasti jää mukaan jotain kivaa kangastakin mistä voi tehdä nukkistekstiilejä... Pakko vielä tunnustaa että tuokaan hanska ei onnistunut ompelukoneella vaan ompelin sen käsin. No harjoitukset koneella jatkuvat seuraavaksi 1:1 koossa makkarin verhojen muodossa.

Tässä vielä materiaalivinkki. Lohjalle avattiin Jysk ja kävin siellä katselemassa jokin aika sitten. Löysin bambutabletteja 4kpl kolmella eurolla. Näissä tableteissa on tikut leveämpiä ja vaaleampia kuin Tiimarin tableteissa ja edullisempiakin ovat. Tässä suuntaa antava kuva, värit ehkä aavistuksen vääristyneet.

903906.jpg